top of page
Skribentens bildAlvar Nurre Nyrén

Mina klimatmodeller 52

Uppdaterat: 15 okt.


241002

Uppdaterad med ERA5 241011

Uppdaterad med UAH Global Land 241011


UAH augusti-24

Utfallet för september -24 enligt UAH satellitmätningar globalt blev  + 0.96C, upp från +0.88C.


För de globala landområdena (UAH Global Land) fick vi ett nytt högsta värde denna månad, och som ni kan se har även denna graf nått fram till lämpligt område för en ev. slutlig vändning, vilket kan bidra till att den förväntade lite tydligare vändningen ner, mera generellt, tar plats, om utvecklingen blir som man kan gissa? Time will tell.


Regionalt fick vi lite ombytta roller där norra hemisfären steg medan södra hemisfären incl. Australien sjönk.

Fortfarande håller sig temperaturerna kvar på höga nivåer och det finns inte så mycket mer att tillägga just nu, mer än kommentarerna nedan.


Naturliga vågor.

En ytterligare detalj jag tror att jag inte nämnt här tidigare som också talar för att vi passerat toppen för lång tid är att avslutningen på den förra lite större fasen fram till toppen 1998 tog 67 månader, vilket är lika lång tid som den senaste, motsvarande period, som nu verkar vara den avslutande fasen i den senaste (sista?) uppgången fram till april i år. Jag tror ni kan se de stora likheterna mellan dessa två perioder, vilket är ett bra exempel just på hur naturen rör sig i dessa korrektioner, mycket likartat och mycket logiskt i upprepade vågor, (inte identiskt dock), trots att det är lite olika faser i det större perspektivet. Och motsvarande mönster inbördes återkommer före och efter dessa faser i ett fåtal likartade varianter, hela tiden, i naturliga utvecklingar som dessa, men kanske inte lika tydligt för ett otränat öga. Korrektioner har fler variationer än "impulserna", d.v.s. de icke överlappande rörelserna med den riktigt långa trenden (enligt bild UAH Global).


Läget i klimatutvecklingen

"Arbetshypotesen" är således att vi nu passerat en historisk topp globalt och sannolikheten ökar för att det är en topp för många decennier, eller mycket mera (se nedan), där förväntningarna just nu är långvariga nedgångar i det globala klimatet efter hand (enl ytterligare förklaringar nedan, i många steg visserligen, men innan dess kan vi så länge som möjligt njuta av ett relativt vänligt klimat, enligt tidigare rader:


...Fortsatt har vi inga säkrare bekräftelser på en avslutad större eller mindre fas, förrän etablering sker under +0.20C, -0.25C resp -1.0C....


(klicka i bild för större format)



Mayday...mayday......

Mätdata föreslår således en betydande nedgång ca härifrån, alt. när denna senaste fas är över sedan 2018/2021.


En fas som ingår i en större fas, vilken ingår i en ännu större fas ... o.s.v.

Och en större fas som nu eller senare kommer att nå slutet på en MYCKET stor fas/cykel, vilket i detta fallet innebär en vändning nertåt för LÅNG tid. Enligt naturens rörelsemönster, vilket kan betraktas som en naturlag.

Ingenting annat än naturliga variationer indikeras, enligt mätdata globalt och från olika delar av klotet.


De riktigt långa utvecklingarna är naturligtvis inte exakt definierade av vetenskapligt uppmätta data men vi har många mycket likartade forskningsdata som pekar på att vi ligger i en mycket stor fas av nedgångar sedan många miljoner år, och just nu befinner oss i en mycket sval period efter mer än fem tusen år av nedgångar i den senaste fasen neråt. Långt ifrån tidigare avsevärt varmare klimat. I sammanfattningen jag gjort (enligt länk nedan och i varje avsnitt senaste tiden) finns ett sådant diagram över utvecklingen historiskt sedan jordens tillkomst. Den jag nämnt är en vetenskaplig beskrivning av Scotese et al., 2002 (et al. = med flera), enl. nedan.

Inom parentes kan ni här se ett bra exempel på "impulsernas" icke överlappande rörelser jag nämnde ovan (rörelserna med den större trenden-neråt), som avlöses av korrektiva/överlappande utvecklingar i vissa delar:

En annan sådan beskrivning, av E.J. Judd et al. ser ut såhär enl. referat från Washington Post men är mera summarisk och odetaljerad in i vår tid.


Nyligen såg jag ytterligare en sådan sammanställning över något kortare tidsrymder i ett föredrag från ICSF/Clintel och Dr Javier Vinos, som finns här , och diagrammet över de senaste ca 11 tusen åren ser ut så här (enl. bild nedan), enl Marcott et al.. Det är den mest detaljerade bild jag sett av den stora upp- och nedgången under denna senare period, och den är i mina ögon MYCKET trovärdig. Trovärdig därför den är en nästan overkligt bra beskrivning på en teoretiskt perfekt cykel/utveckling som en del av ett naturligt rörelsemönster. Och naturen är perfekt och logisk så länge den inte störs av större asteroidkrockar eller andra slumpartade händelser. Det visar alla mätdata. Inte kaosartad som det som kallas vetenskap inbillar sig och gissar.


Det riktigt kusliga, för att inte säga chockartade, med just denna bild är att den detaljerat visar att vi närmar oss det naturliga "slutområdet" för de senaste rörelserna och återhämtningen efter botten på 1600-talet i en s.k. fjärde våg, enligt teknisk våganalys. Precis på samma sätt som jag visat att mätdata senaste århundradena antyder. Forskningsrönen är från 2013 vilket gör att vi nu efter ytterligare uppgångar sannolikt täppt till gapet till normala nivåer för vändning neråt, det röda strecket ("taket") i bilden, vilket är området för den tidigare mindre s.k. fjärde vågen.


Detta är det normala och naturliga området för HELA återhämtningen i en s.k. fjärde våg.


Vi bör därför räkna med att utvecklingen nu eller inom kort nått nivåer uppåt som är att förvänta i en sådan utveckling, och inte minst att vi nu bör vara beredda på att denna behagliga tid sedan lilla istidens slut på 1600-talet kan ta slut vilken dag som helst. Eller troligare, att vi redan passerat denna historiska topp, enligt tidigare beskrivningar.



Den starka avslutningen i uppgångarna är som sagt ett annat kusligt "attribut", för en förväntad utveckling mot en historisk topp och slutpunkt för denna uppgångsperiod, och den blev ännu mera teoretiskt perfekt globalt efter uppgången över toppen 2016, som tidigare såg ut att bli slutpunkten för uppgångarna. Vi kan bara hoppas att naturen överraskar mig framöver och lyckas hålla emot under ytterligare perioder.


Samtliga tre långsiktiga diagram visar entydigt samma utveckling i våghänseende i stort över läget i klimatutvecklingen, men den längre ner (Marcott) gör det mycket detaljerat, tillsammans med tillgängliga mätdata i modern tid. Jag har nämnt att utvecklingen av allt att döma är en tillfällig korrektion, en s.k. fjärde våg, men om denna detaljerade beskrivning är nära sanningen indikerar det en betydligt högre risk att utvecklingen neråt inte kommer att nöja sig med 1600-talets bottnar, då det i så fall med större sannolikhet än tidigare är en "färdig/fullbordad" s.k. fjärde våg.


Jag hoppas några av er kan följa ledtrådarna och tankegångarna, och ev. inser allvaret i nuvarande situation och vad vi ev. står inför med sannolikt tydlig början inom, i detta sammanhang, mycket kort tid. Något/några år upp till något decennium.


Det som kallas vetenskap, journalister, politiker, industri/samhälle , m.fl. förstår det definitivt inte, med några få undantag, enligt den respons jag hittils erfarit på upprepad info till vederbörande, vilket är några tusen olika personer och organisationer. Jag är övertygad om att det kommer att ändras med tiden, ett fåtal år, men är minst sagt orolig att insikten infinner sig alltför sent. En riktigt otäck utveckling där ingen vill förstå hur allvarligt läget är, och där man dessutom gör helt fel och meningslösa eller direkt skadliga åtgärder.


Ledtiderna för att förebygga ett rejält kallare och efter hand snabbt sjunkande klimat är mycket långa och sannolikt är tiden för att ta tag i detta i tillräcklig utsträckning redan på väg att rinna ut. Energi är oförstörbar enligt fysikens lagar, men inte oändlig. Inte ens solen, vår enda sol, har oändliga resurser, och de senaste ca 6000 årens utveckling förskräcker och ger glasklara besked i det stora perspektivet, till mig.


Jag förstår att jag upprepar mig, men jag uppfattar det som min skyldighet att berätta och inpränta det jag ser hända framför våra ögon, helt enligt teoretiskt ideala utvecklingar. Vi måste förstå vad som är problemet och att det inte kommer att försvinna, eller gå över för att vi gör si eller så. Problemet och hotet är det motsatta till det som påstås och det är helt enkelt livsfara, för alla!


Därför mayday ........




Sammanfattande slutsatser enligt Teknisk Analys

Jag har gjort en kortare sammanfattning av tidigare kapitel, för dem som inte vill läsa många och långa förklaringar, vilken kan ses via länken:

Jag avser uppdatera denna efter hand som utvecklingen fortskrider.



Copernicus - ERA5 (Ground+2m) (Augusti-24)

EU/Copernicus justerade data för marknära mätningar under september -24 ger ungefär motsvarande utveckling och Australien och Tropikerna ser ut att återta sin fallande utveckling efter hand, men mycket mer krävs innan någon tydlig trendväxling neråt i form av fallande 30-åriga medelvärden kan registreras.


Därför är slutsatserna i stort desamma som tidigare:


Den preliminära tolkningen är således som tidigare och likt den för UAH att vi sannolikt nått en större cykeltopp men ännu återstår att få det bekräftat, vilket kan ta åtskillig tid.

Globalt inträffar detta först vid ev. etablering under ca +0.25C och mera tydligt under ca -0.10C.

Den riktigt stora "katastrofen" kan anas först vid etablering under ca -1.0C, d.v.s. ca som för UAH."


----------------------------------------------------------------------------------------------


Några summeringar av tidigare inlägg och slutsatser ( + referens till tidigare inlägg):  

 

- Klimatet kan analyseras och förutses långsiktigt, ofta i detaljer och följer naturliga mönster sedan årtusenden (kapitel 1 och framåt, kapitel 34).


- Förutom grunderna enligt de så kallade vågrörelserna rör sig klimatet i korridorer (ML-kanaler) vilka kan ses som begränsningslinjer och ange riktningen på rörelserna, så länge de pågår i resp. fas, både i kortare och längre klimatcykler (ex. kapitel 1, kapitel 18 och kapitel 34).


- Naturen upprepar sig i ett fåtal mönster enligt matematiska samband, vilket ger möjlighet att tolka utvecklingen och förutse framtiden i olika steg (ex. kapitel 3 och 15).


- Klimatet ligger i en långsiktig (många miljoner, och i den senaste utförslöpan ca 11 tusen år) relativ brant utveckling neråt, där rekylerna (korrektionsperioderna) varit begränsade innan nya lägre nivåer infunnit sig vilket kan förväntas fortsätta enl. nuvarande signaler. (ex. Kapitel 3, 8 och 23).


- Vi har starka signaler om att en långsiktig cykel från mer än hundra år sannolikt är nära en topp, eller har passerat en sådan, och utvecklingarna hittils har mycket exakta inbördes vågrelationer, vilket kan studeras i bl.a. USA och Sverige enligt långa mätdata. (kapitel 18 och 34, 46). Alla tillgängliga långa mätdata (okorrigerade) för ex England, Island, Sydeuropa, Australien, Sydafrika m.fl. ser ut på motsvarande sätt med relativt små variationer. De längre korrigerade temperaturkurvor som redovisas i media saknar motsvarighet enligt mätdata från verkligheten.


- De riktigt långa klimatcyklerna från exempelvis 800-talet indikerar samma regelbundenhet som de från 1800-talet (kapitel 23).


- Utvecklingen sker i återkommande cykler, där 610 och 377 månader resp 610 och 377 år (Fibonacci-tal) ser ut att vara de tydligaste och viktigaste, enligt naturens egna rörelsemönster, men både kortare och längre cykler kan återfinnas i mätdata. (kapitel 15, 23, 42, 48).


-Toppen 2016 visade sig till slut vara en tillfällig topp globalt och i centrala delar av hemisfärerna, medan de höga latituderna fortsätter uppvisa en vikande utveckling, och det återstår att analysera var denna cykel i klimatrörelserna sedan slutet på 1900-talet finner sin topp och ev. vad detta pekar på för samband i utvecklingen (kapitel 42).


-Alla korrektioner likt den vi befinner oss i senaste århundradena är som starkast i sin avslutande fas. (Kapitel 43 och framåt)


- Avgörande för indikationer på utveckling mot eventuell ny mindre eller större istid erhålls först vid etablering under cirka -1,0C men etablering under ca -0.25C skulle vara ett första större långsiktigt svaghetstecken. Detta har att göra med hur stora rekyler som är normala innan de sannolikt övergår till motsatt trend, enligt tolkningen av vågrörelserna.


-------------------------------------------------------------------------------------------

Har ni synpunkter eller frågor?

Skriv till mig på: alvar.nyren@gmail.com 

 -------------------------------------------------------------------------------------------


Länkar:


Tidigare kapitel:

https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-18  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-17  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-16  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-15  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-14  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-13  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-12  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-11  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-9  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-8  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-7  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-6  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-5  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-4  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-3  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-2  https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-1     




Grunderna i klimatfrågan, enkelt och bra beskrivet

 

Sagan om Sverige, det tropiska klimatet förr


Jordens klimatvariationer


Vad säger den icke politiska och oberoende vetenskapen?


Vetenskapliga felsteg


Fakta, vetenskap och förfalskningar


Klimatskeptiker men inte högerextrem


Öppet brev 240604


Öppet brev 190206 Fri forskning och debatt https://drive.google.com/file/d/19UGni_6eqcGTsrVhv_m6P4dmT4yaUb3_/view  


603 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page