top of page
  • Skribentens bildAlvar Nurre Nyrén

Kolesterol och Statiner

Ibland är det svårt att bedöma vad som är bra och vad som är mindre bra. Jag själv ordinerades för ca 1,5 år sedan kolesterolmedicin pga rel. höga uppmätta halter i blodet. Jag har nog legat högt minst senaste decennierna men inte gjort något åt det, och har inte behövt äta mediciner alls, mer än tillfälliga kurer av ex. antibiotica. Jag började medicinera en av dessa sk statiner och efter ca ett halvår togs nya prover. Kolesterolvärdet (det "onda") hade inte sjunkit utan tvärtom ökat. Jag ordinerades då en avsevärt starkare dos. Efter flera försök att ta den nya medicinen, dvs den gamla men i större dos, kunde jag inte fortsätta pga akuta magproblem och smärta. Jag fick då börja om med en ny sorts sk statiner som jag klarade att äta, om än i rel begränsad dos. I samband med detta fick jag syn på flera intressanta artiklar inom detta område, vilket sannolikt delvis berodde på att jag var mottaglig för ny info, eller en kombination av detta och tillfälligheter. Jag slutade strax därefter helt med dessa mediciner och har fortsatt så. Jag uppmanar inte någon att agera si eller så, men lite info är sällan skadligt om man själv vill göra sig en bild i olika frågor. Men också med viss skepsis, som heller inte skadar, tror jag.

Först den för mig avgörande infon:


https://www.hd.se/2018-10-06/ont-kolesterol-ar-i-sjalva-verket-gott?utm_source=fb&utm_term=0da974e1-aecf-5edf-b90b-f9076002a224&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares&fbclid=IwAR1Cx6sW8PMYxtlCpyyKjVuYK5-EO8R1V7GZWnUB2FJmTg_xFjTIOWwjZkg


Senare fick jag även ögonen på denna, som var och en också får bedöma värdet av på egen hand:

https://www.dietdoctor.com/se/hogt-ldl-kan-skydda-mot-demens


som grundar sig bl.a. på denna kinesiska studie:

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fneur.2018.00952/full#B6


100 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page