top of page
  • Skribentens bildAlvar Nurre Nyrén

VÃ¥gor och EWT

Lite kortfattat skall jag nämna något om EWT, Elliott Wave Theory och ni kan läsa lite mera om detta i länken på startsidan. Men ni kan se det i mina diagram då och då och kan vara intressant för några att veta vad det är för streck. En del vet detta mycket väl. Inga långa utläggningar just här.


Det är en fascinerande verklighet som öppnar sig när man sätter sig in i dessa teorier för de återkommer hela tiden och praktiskt taget över allt i vår vardag och i vår natur. Det hela baseras på matematiska samband som upprepas, ofta mycket exakt, och det gör det hela praktiskt användbart. Det låter som rena hokus pokus, men min uppfattning är att det är mycket verkligt och inte fantasier som jag hoppas kunna visa då och då.


När det gäller börskurser, som just produceras av en stor massa människor, i ex index och stora aktier så studerar man hur dessa rör sig i vad man kallar vågor, inte så långsökt, och alla vågor förhåller sig till tidigare vågor på olika sätt och enl vissa mönster. Relationerna bygger på de s.k. fibonacci-talen och deras inbördes förhållanden. Mycket mera hittar ni enkelt på nätet.

Mer än så skall jag inte förklara utan tar ett exempel från dagens handel i S&P500.


Diagrammet är ett 60-minutersdiagram, dvs varje stapel representerar utvecklingen under 60 min. Från botten startar en första våg mellan de två första ringarna. Tar man ut avståndet med en av programmets verktyg genom att rita ut dessa, 123 punkter, och flyttar över botten till botten på nästa våg som jag gjort kan man se att denna nästa våg toppar EXAKT efter 123 punkter. Ett är ett FIB-tal. Gör jag om proceduren men placerar första vågens linjer vid botten av den tredje vågen kan ni, om ni hänger med, se att denna blir EXAKT 1,618 x 123 punkter, vilket står angivet som högsta punkt (Hi), inringat uppe till vänster. 1,618 är ett FIB-tal, som ni kan se redan ovanför den andra vågen uppåt. Magic!


Det visar just sambandet mellan olika vågor och ofta är det just relationen mellan våg 1, och våg 2 resp våg 1 och våg 3 som är intressant. men det finns många fler relationer att hålla reda på i olika alternativ, så detta är bara ett av de vanligaste.

Nu är det inte helt säkert att det blir toppen på denna våg eller hela uppgången sedan botten, men minst en rekyl vore naturligt, alt ett litet gap uppåt och fortsatt klättring vid öppningen i USA imorgon 15.30 svensk tid.

Jag rekommenderar ingen att använda detta utan mycket omfattande och långvariga studier, men nu vet ni varför jag ibland ritar ut en del mysko saker och kanske säger saker jag inte förklarar fullt ut men som en del intresserade är vana vid.


Men de som är intresserade av diagram, matematik och statistik, om ni inte redan känner till detta, så är det något jag varmt rekommenderar och något av det mest intressanta jag träffat på. Övernaturligt och ändå oerhört vanliga händelser där man ofta på förhand kan peka ut olika alternativ. Men inte alltid veta vilket som är det rätta förrän efteråt, tyvärr.


https://drive.google.com/open?id=12q1nPFCMxldwMIlDhN5G9mdBtFn7FX5E



48 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page