top of page
  • Skribentens bildAlvar Nurre Nyrén

Pengar. Vad är det?

Inte så många i vårt land och inte så många i vår värld reflekterar över vad pengars värde baseras på och hur vårt finansiella system fungerar eller vad det vilar på. Här några rader från en långväga vän till mig som jag aldrig träffat "in person" eller "face to face" men som förklarat många av de mysterium jag funderat över, har antagligen förstått mycket mera än jag någonsin kommer att göra, gissar jag.


Sett till kurvorna i diagrammen, vilket är det enda jag ev förstår något av och förhåller mig till, kan denna okunskap fortsätta ännu en tid, och ev många månader och år ännu, men om jag tolkat Torgny rätt är vår övertygelse relativt samstämmig, dvs att till slut kommer nuvarande förhållningssätt ang tillgångar och finansiella värden att korrigeras "back to basic". Dvs en kollaps av det nuvarande finansiella systemet är mer eller mindre oundviklig, och andra tillgångsvärden kommer att uppgraderas, precis som de gjort historiskt flera gånger. Om det sker nästa månad eller om några år är omöjligt att förutse, tror jag, och enl mina nuvarande bräckliga analys kommer det inte att infinna sig något riktigt uppseendeväckande närmaste månaderna eller t.o.m närmaste året. Men till slut.


Jag talar naturligtvis delvis om guld och ädelmetaller mm, vilka ev långsiktigt är på väg mot en historisk lågpunkt efter hand. Men när som helst på vägen gissar jag att detta kommer att att bli uppenbart för var och en. Dvs ett finansiellt kaos, som inga politiker, ekonomer eller få andra kommer att kunna förvarna eller förutse.

Och gissa vad som då kommer att bli på tapeten igen? Kanske som en "last resort" och tillfälligt, men ändå tillräckligt länge för att vara något av en räddningsplanka för de fåtal som insett det ofrånkomliga. För mig är det något att fundera över och att ta ställning till i en inte alltför avlägsen framtid.


För de som gillar att pussla och fundera kring lite svåra och osäkra framtidsperspektiv inom ekonomin och möjliga vägar till en viss fallskärmsmöjlighet rekommenderar jag fortsatta studier i ämnet, ev via nedanstående länkar:




Plöj gärna igenom denna guldgruva av kunskap i övriga länkar som tillhandahålls på sidorna av personer med avsevärd kunskap och erfarenhet i ämnet. En ny värld av både fascinerande och skrämmande möjligheter och hot uppenbarar sig för ev intresserade. Men ta det försiktigt och inte med brådska, utan eftertänksamt och varligt, är det bästa råd jag kan ge. Ingen vet svaret innan det hela är avgjort och avslöjat. Det mesta tar mycket längre tid än man från början kan ana.


45 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page