top of page
  • Skribentens bildAlvar Nurre Nyrén

En Klimathistoria

Jag läser inte många böcker, och de jag läser är oftast av "faktakaraktär".

För tillfället läser jag en rel nyutkommen bok av, som det uttrycks i länken nedan:

"Sven Börjesson har verkat som en vetenskapsjournalist på SR P1 i många år, numera pensionär. Han tillhör de ytterst få pålästa journalisterna i Sverige som kan klimatfrågan. Men inte bara det; han är en MYCKET PÅLÄST vetenskapsjournalist och har studerat ämnet i 30 år. Ganska unik med andra ord....."


Jag rekommenderar den varmt till de som vill lyssna till vetenskapen, dvs vetenskap baserad på verklighet och inte påhittad verklighet och ren propaganda i form av modeller som för länge sedan är vetenskapligt falsifierade.


Trots att jag inte kommit igenom hela ännu. En mycket underhållande och rel lättläst bok för övrigt, enligt min uppfattning. Jag har sällan haft så svårt att sluta läsa en påbörjad faktabok tidigare faktiskt.


Den som vill nöja sig, eller börja med en sammanfattning kan se en utmärkt sådan på:



och jag inbillar mig att många fler än jag kommer att ta denna till sig som en av de mest lättillgängliga och underhållande faktasamlingar i ämnet som existerar. I Sverige i alla fall, av det jag sett. Klimathotetpunktcom, Falskt Alarm m.fl. och några andra faktasamlingar är också bra, men knappast så här underhållande och naturligt historiskt förankrade.


Den borde finnas med som utbildningsmaterial i skolor och lärosäten, inte minst journalisthögskolor. Pratar ni med Greta så lägg ett par ord om denna bok även till henne så slipper hon våndas mera.




67 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page