top of page
  • Skribentens bildAlvar Nurre Nyrén

Börsen 240124 , kväll, del 1.

En thriller med handlingen avslöjad i förväg??


Det blev både bra och mindre bra för börserna efter förra avsnittet. USA/S&P500 tog sig till slut över tidigare topp medan Europa m.fl. ännu inte repat sig efter förra toppen. USA är ett litet kapitel för sig med sin långa historik och jag skall fylla på lite (mycket) mera i detta avseende och även kika lite på nästa rysare, förutom bankerna i USA jag nämnt, nämligen Kina/HSI. Båda har seglat under radartäckning från media i stora drag så man blir inte förvånad om det brakar iväg ytterligare vid någon punkt.

Kina och det vanliga övriga försöker jag återkomma med imorgon eller under helgen.


Det pågår en thriller för mig, en av de mest spännande jag upplevt eftersom den ser tekniskt sett så uppenbar ut. Just nu, och det kan ev snabbt ändras. Men jag blir efter mer än 40 år vid skärmen (bildligt talat) inte överraskad samtidigt som det förvånar mig gång på gång att sådant bara händer, ofta helt exakt och indikerat, rakt framför ögonen och utan vidare förvarning i form av tydliga anledningar. Om det nu fortsätter?? Bara för att jag nämner det blir väl detta ett strålande undantag (... sade han garderande). Och det måste heller inte ske exakt på dagen, ex. vid oregelbundna korrektioner enligt nedan.


Jag säger det redan nu för att inte någon skall tro att det är en efterhandskonstruktion, men också som en varning om ev. bistrare tider, som jag naturligtvis hoppas är felaktig å det grövsta.


Jag tog under hösten 2021 upp de mycket långa cyklerna i USA och lite olika börser under länken:


Det blev ingen krasch just då, men den lite långsiktigare vändningen kom istället in på ett mycket motiverat ställe något senare.

Nedan är ca samma bild jag visade då och vidare fram till årsskiftet 21/22 och jag bytte då ut databasen till en annan och avslutade uppdateringen här. Men jag behöll de data som fanns just för att data för S&P500 sedan snart 100 år fanns med där, vilket jag inte har i den databas jag använder dagligdags numera.


Utvecklingen indikerade då ett sannolikt viktigt intervall i en lååång cykel, kring december, vid årsskiftet 21/22, enligt två tydliga punkter historiskt, nämligen botten efter kraschen 1929 kopplat till botten efter den historiskt snabba nedgången 1987 ofta kallad ”Flash Crash” med Black Monday om ni minns. (Några dagar efter att jag köpt mina första aktier/fonder någonsin, på bankens inrådan, så jag glömmer den aldrig!) Dessa krascher syns knappt i den långa månadsgrafen. Perspektiven (och penningvärdet) ändras, minst sagt.


(klicka i bild för större format)


Kraschdagen 1929 kallas ”black thursday” och inträffade tydligen 24 oktober!? (lite olycksbådande, men det är ju 24 idag och inte torsdag förrän imorgon!)


Dessa tydliga ”cykelpunkter” härledda till tidigare (minst) två tydliga reaktionerna, kan ofta visa sig som antingen en topp eller en botten och här rådde det ingen tvekan om att det gällde en topp, om reaktionen kom in som förväntat. Toppen kom in andra börsdagen 2022, men tittar man på detaljerna, i finare upplösning, kom själva cykeltoppen sannolikt in sista dagen i december (häpp!) (pga den sista vågens korrektiva karaktär), men det spelar ju mindre roll. Jag har nämnt detta upprepade gånger att sista vändningen i tydliga upp- och nedgångar mycket ofta infinner sig innan själva toppen/botten, precis som ex vid nedgången under finanskrisen 2008-2009 (0,382) som ni kan ana i bild. (Benämns oregelbunden korr.)


Och det kom en skaplig reaktion vid exakt tidpunkt kan man säga i efterhand, efter en parabolisk utveckling som omöjligt kan fortsätta obegränsat men som i så många fall på börsen är mycket svår att sätta exakta vändningsprognoser på.

Tiden är ofta mera avgörande än nivåer i dessa mycket långa utvecklingar på börsen, liksom på många andra ställen. Som ni kan se på bilden nedan:



När nu nedgången efter toppen 2022 avverkats och återhämtning tagit vid uppträder nästa tydligare mönster, som jag indikerade på förra inlägget i början av månaden. Jag markerade då cykeln från toppen jan. 2022 men då vändningen i USA dröjde och inte kom in som indikerat för några dagar sedan, konstigt nog, så förstod jag genast att cykeltoppen Jan. 2022 kommit strax innan. Man skulle ju kunna tänka sig att toppen kommit in ännu tidigare men då hade inte reaktionerna efter detta stämt så jag är övertygad om att detta är det riktiga. Förväntat datum för topp var således 24 januari, idag (plus/minus en dag).


S&P500 hoppade mycket riktigt upp till nytt ATH (All Time High), inledningsvis idag 24. januari, och även det ännu bredare Russel 3000 (RUA) som motsvarar vårt egna breda index OMXSPI (med förklaring i bilden nedan) gjorde ett skutt uppåt, MEN, (och det kan ha viss betydelse), orkade inte över tidigare topp från januari 2022. Och båda stängde nära dagslägsta?


Börserna i Sverige och Europa stannade också under sitt senaste max.



Ni kanske också kan se att indikatorerna för korrektionerna går i olika etapper och att vi hittils bara korrigerat uppgången sedan ”Covidkraschen” 2020 och skulle hela uppgången från 1932 korrigeras kan det mycket väl handla om noteringar under 500 punkter i S&P500, med sannolika större avbrott på vägen. Linjerna med sammanbindande streck indikerar miniminivåer (2 st per korr i detta fallet i månadskorten högre upp) för olika korrektioner, beroende på hur snabbt de utvecklas, men behöver inte bli de exakta vändningarna.


Vi får se om det är Kinas ekonomi, krig eller annat elände, och/eller rentav ett hastigt vändande klimat som i så fall skall välta börsen för ett längre tag? Eller en kombo? Intervallerna indikerar botten (eller en topp) ca 2041 så ni som är med då får väl kolla vad som hänt?


Summa summarum så skulle en mer än tillfällig rekyl ge lägre odds än på mycket länge för en MYCKET djup korrektion neråt, en s.k. C-våg av mycket stort format.


Första riktigt allvarliga tecknet skulle i så fall kunna vara etablering under ca 3950 i S&P500.

Skulle det fortsätta uppåt trots allt kan nästa större motstånd ligga vid ex 5090, och fortsättning däröver skulle ev. kunna innebära fortsatta excesser.


En korrektion och uppbromsning är under alla omständigheter naturlig här eller inom kort så jag avvaktar vidare utvecklingar och återkommer som sagt med övrigt inom kort.

72 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page