top of page
  • Skribentens bildAlvar Nurre Nyrén

FIB-Krasch?

De flesta större index visar sannolikt på en avslutad sammanhållen period, men ännu saknas några som helst alarmerande signaler av det jag kan se, som bekräftar att det är en historiskt hög topp vi sett i så fall.


Historiskt har oktober varit en kuslig månad vid flera tillfällen med bl.a. "black thursday" 24 okt 1929 och "black monday" 19 okt 1987.

Det är dessutom 34 år sedan raset 1987. 34 som är ett s.k. FIB-tal.

Och 92 år sedan 1929. 92 är är ej ett FIB-tal men starka reaktioner är mer än vanliga i intervallet ca 89-96.


Jag inväntar således med spänning när ett ras skall komma, för jag är övertygad om att det kommer, men om det sker i år eller senare från en ev högre nivå får framtiden utvisa.


Argumentet för att ett ras skall inträffa är det vanliga och det är nog lättast att förstå om man ex tar USA´s stora och viktigaste index S&P500 som jag har data ifrån ända sedan 1928 dvs strax innan den stora depressionen som idag knappt kan urskiljas i ett längre perspektiv, men som för så många var en kännbar kamp på liv och död.


Stegrande kurvor, paraboliskt stigande, som dessa har nästan utan undantag slutat meden kraschliknande nedgång, och stavas i två ord. Girighet och Rädsla.




Något kommer att utlösa en sådan krasch, och kan vara mycket stora och tydliga orsaker, men inte alltid och sällan de mest i förväg förväntade, och jag skall inte just nu spekulera i vad som skall få denna uppgång att övergå i det motsatta, även om jag har ett par starka orsakskandidater.


I korthet skall jag gå igenom några index (enl data för dagar, s.k. dagskort), och nämna var jag ser de tydligaste kritiska nivåerna enl nuvarande vågor, men de kan såklart förändras om vi snart eller senare tar oss högre i denna hoppbacke:


USA - S&P500 (GSPC). Idag 4357:

Första större varningssignal vid etablering under ca 3960 och risk för panik under ca 2940



USA Nasdaq Comp (IXIC), idag 14567:

Varning: Ca 12550

Kraschvarning: Ca 9550




Tyskland - DAX (GDAXI) idag 15156:

Varning: Ca 14500

Kraschvarning: Ca 12400



England/GB FTSE-100, idag 7027:

6230 resp 5180



Europas viktigaste samlade index STOXX50E, idag 4035:

(Indexets målsättning är "att tillhandahålla en blue-chip-representation av Supersector-ledare i euroområdet")

3840 resp 2650



Hong Kong, HSI, Hang Seng Index, idag 24575 (Ser svagast ut av alla) :

21500 resp 15100



Sverige OMXSPI (SAX), idag 927

855 resp 610



Sverige OMXS30 (beklagar buggar/felaktiga data/staplar på många ställen), idag 2254:

2140 resp 1560




36 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page