top of page
  • Skribentens bildAlvar Nurre Nyrén

Väder och meteorologi

Svenskarna lär vara ett av de mest väderintresserade folken, även om många på Brittiska öarna sannolikt är flera resor värre. Jag själv har sedan länge en yrkesskada och nästan överdrivet intresserad, och det gäller nog många yrken där livet mer eller mindre hänger på ett riktigt förhållningssätt till väder, väderprognoser och relaterade faktorer. Sjöfolk, bönder och många andra. Det är hur kul som helst tycker jag även som fritidssysselsättning och man har ofta mycket god praktisk nytta av kunskaper inom detta gebit även som pensionär eller utanför tjänstetid. Vid planerade utflykter, kalas i trädgården, skidturer osv kan vara en stor fördel att ta in vädret i planeringen som ni säkert vet. Alla har vi väl våra favoriter på nätet för väderprognoser, och själv kikar jag ofta på radarbilder under sommarmånaderna för att vara beredd på ev skurar och nederbördsområden mm. Bra sådana finns ex på http://se.baltrad.eu/ och http://www.xn--vderradar-v2a.se/


Förra året fick jag tips på en sida jag inte sett tidigare, och numera fascineras jag nästan varje dag av all info på denna sida som tillhandahålls helt gratis och som består av sammanställd info från större delen av världens väderlekstjänster, däribland SMHI och inte minst stora amerikanska NOAA. Har ni inte sett den tidigare så kika in på länken nedan och upptäck alla fantastiska funktioner med det mesta av temperaturer, snötäcken, åskväder, väderradar och hela baletten av väderinfo, regelbundet uppdaterad både medaktuellt och prognosticerat väder. En riktigt spännande tavla i "liveversion" dessutom. Den finns även som app men jag föredrar den vanliga datorversionen då alla funktioner inte finns med i appen gratis.


https://www.ventusky.com/?p=69;69;2&l=temperature-2m





69 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page