top of page
  • Skribentens bildAlvar Nurre Nyrén

Guld och Silver mm 210110

Om börsindexen har jag inte några avgörande nya slutsatser att komma med utan fortsatt står alla viktigare signaler jag kan hitta på "grönt". Det jag själv spanar efter innan jag blir mera orolig är i första hand ev svaghetstecken inom banksektorn eftersom den varit "ledande indikator" i större nedgångar på senare år. Och inte heller där ser det särskilt oroväckande ut ännu.


Guld och silver har inte dragit iväg på ett övertygande sätt, så här långt, och föregående veckas avslutning blev ett stort steg tillbaka.


Snabba nedgångar som dessa är som sagt nästan alltid en c-våg när de startar såhär direkt från en tidigare topp, men det gör inte analysen så mycket enklare då vi inte vet utsträckningen av denna och inte heller om det är den sista vågen neråt.


Därtill kommer det speciella för råvaror jag nämnt, nämligen att de, enl min uppfattning, rör sig i större ABC-vågor även uppåt och inte som aktier och aktieindex i femvågssekvenser. Det i sin tur betyder att en ev inledande abc-våg i en större sekvens, även uppåt, till en början är korrektiv dvs en mindre abc (motsv).

Jag skall inte krångla till det mer än så utan i korthet tolka det enl olika ev lite tydligare alternativ.


- Jag ser det fortsatt som sannolikast att vi på sikt kommer högre eller mycket högre inom några månader och ev redan inom rel kort tid, några veckor eller kortare.

För guldet gäller det fortsatt att hålla sig över den senaste nedåtgående ML-korridoren (högaffeln) dvs ca 1800 och för silvret att inte trilla ur den påbörjade högaffeln, dvs inte dratta under ca 23 mer än högst tillfälligt.


- Etablerar vi oss under dessa nämnda nivåer, ev efter smärre uppgångar dessförinnan, ökar risken betydligt för att rekylperioden fortsätter ytterligare många dagar och veckor, ner mot ca 1760 eller tom lägre för guldet (alt elipsen strax under om det går snabbare), och för silvret mot ca 20-21, alt nämnda elipsområde.


Ev lägre nivåer betyder ännu större fördröjningar men det skall jag försöka återkomma till i så fall.


På ovansidan gäller det även fortsatt att guldet bör ta sig över ca 2000 med kraft för att bli riktigt haussad, och för silvret att med solid kraft etablera sig över ca 28.


Och ang förväntningarna på rörelsernas storlekar så är de fortsatt att silvret kommer att göra större utslag, både uppåt och neråt, precis som varit fallet senaste veckorna.





20 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page