top of page
  • Skribentens bildAlvar Nurre Nyrén

Guld och silver 201109 kv

Har till slut och nyss fått tag på mina ordinarie data och skall kort beröra senaste dagarnas rörelser efter att några undrat.


Ädelmetallerna vände upp ungefär som förväntat men gjorde skarp rekyl idag under det något kaotiska men på många håll haussade handelsklimatet.


Preliminärt är slutsatserna som tidigare dvs att vi skall vidare uppåt rel snart men tar det inte fart redan närmaste 1-2 dagarna kan det behöva en ny sväng neråt. Dagens nerställ ser mera ut som en avslutande s.k. C-våg neråt efter en s.k. oregelbunden korrektion men alternativen är således flera. Trillar vi ur dessa "högafflar" enl bild så kan det behövas ta sats från något lägre nivåer, i guldet sannolikt 1830-1840, och skulle detta också misslyckas gissar jag att ca 1800 kommer att ge stöd för nya uppgångar.

För silvret är kritiskt område nu ca 20.50-21 om gaffeln inte håller.


Har jag fel även i detta ser det dystrare ut men jag skall återkomma om så blir fallet.


Det som talar emot förnyad styrka i ädelmetallerna är dollarutvecklingen som för USD redan är hårt nertryckt och här behöver nog även ex ca 8,50 mot SEK brista neråt, dvs ytterligare försvagad USD så läget är ev även här något ovisst. Tar dollarförsvagningen ytterligare paus, som idag, kan det även försvaga utvecklingen i dessa metaller under lite längre tid, men just nu lutar jag mera åt fortsatt svagare dollar och således högre priser på ädelmetaller.






23 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page