top of page
  • Skribentens bildAlvar Nurre Nyrén

EUR/SEK resp USD/SEK

... Etablerar sig Euron över ca 11.00 mot SEK kan det fortsätta ytterligare en bra bit och avsevärd tid, men vänder det neråt kan det med tiden ev bli med rel märkbar fart....


...skrev jag 12mars och man kan väl säga att jag fick fel då SEK i tumultet kring Covid ett par dagar försvagades och även EUR tog sig över området kring 11 SEK.


Det blev dock ingen hållbar utveckling och EUR/SEK har nu återupptagit sina långsiktiga signaler, gissar jag, dvs vi kommer sannolikt att under många månader eller år se en rel kraftig försvagning av Euron gentemot kronan men ev även mot många andra valutor. Om EUR öht överlever?


Jag får ev åter fel om den åter etablerar sig över ca 11.10 men mera sannolikt kommer vi se betydande nedgångar även om just denna punkt eller något längre ner (10,20?) kan innebära en tillfällig återhämtning.


Ev etablering under ca 10.20 och framför allt ca 9.90 bekräftar farhågorna mera tydligt, men hur långt ner det bär efter hand är svårt att ange utan måste utvärderas beroende på vågornas utsträckning framöver, men jag gissar för tillfället att vi kommer nå 9 SEK och sannolikt även ner mot 7.50-7.60, eller betydligt lägre.





Även USD ser ut att kunna försvagas framöver som jag nämnde och även om en viss rekyl vore naturligt inom kort gissar jag att även USD kan nå ca 7.50 eller lägre mot SEK långsiktigt så det kommer ev att bli en bredare styrka i SEK mot många valutor. (bild i veckoperspektiv)







25 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page