top of page
  • Skribentens bildAlvar Nurre Nyrén

Börs ditt och datt 211205

Jag skall lite ostrukturerat och kort ta upp några saker ang börsläget mm.

Inte så mycket har hänt bland indexen och det är alltför tidigt att visa några säkrare köp/säljsignaler eller andra tydligheter. Marknaden ser öht ganska villrådig ut på många sätt och det speglar väl ca mig själv för tillfället.


Något jag lägger lite mera vikt vid än mycket annat, som sagt, är bankindex i USA/BKX.

Här ser det lite misstänkt ut som en långsiktigare topp nu är passerad men naturligtvis även här för tidigt att "veta". I korthet vore ev etablering under ca 110 ett mycket stort varningstecken, medan ev etablering över ca 148 skulle visa ny styrka. Fallhöjden är prel mycket stor, liksom för många stora börsindex, om det misslyckas med nya högsta men som så ofta är det vid ev rekyler eller försök till nya uppgångar det hela avgörs för kommande månader, så jag nöjer mig så.




Ang guld och silver har det fallit något lägre än jag själ trodde var motiverat, men fortfarande ser det lite explosivt ut om det orkar med mer än enstaka dagar uppåt så jag får återkomma ang detta. Energiprisutvecklingar, nervös räntemarknad och nya Covidmutationer mm ser ut att ställa till det så vi får se om det klarnar, och återkomma.

Det vore hur som helst naturligt med ett försök till uppgång inom kort för ex. guldet, om det inte redan startat, men trillar det vidare under ca 1750 ser ca 1700 och även ca 1660 eller lägre hotande ut.






Oljan (Brent) vände ner som väntat från rel starka klättringar, och fortsatt ser nya högsta över senaste topp kring 87 möjliga och sannolika ut, men som tidigare skulle ev misslyckad uppgång över ca 80 och sedan nedgång under 60 visa på långsiktig svaghet.



Bitcoin gick starkt lite till men vände sedan rel kraftigt neråt. Det ser ovisst ut huruvida en långsiktigare topp är satt ännu och det är först under ca 2100 i Bitcoin Tracker som det ser mera avgjort ut för flera månader eller mera. Ev etablering över ca 3050 skulle tyda på betydligt högre nivåer, men jag lutar åt att den behöver hämta kraft i betydligt längre och djupare återhämtning i så fall. Ex ner mot 1500 eller lägre. Sannolikt kommer ett nytt försök inom ett par veckor att köra upp den, vilket ev kommer att avgöra det hela. Dyker den dessutom under ca 850 mer än tillfälligt är det frågan om den överlever alls, men det har jag inga indikationer på i detta skede. Mera talar för nya försök till nya högsta men således ev vid ett betydligt senare tillfälle. Lite ovisst även här således.




26 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page